De ce vor copiii să le citim aceeași carte din nou și din nou. Și din nou

Aceeași carte din nou
Ancuța Stoian

De ce oare vor copiii să le citim aceeași carte din nou și din nou și din nou?

Se apropie acel moment al zilei în care tu și micuțul tău, îmbrăcați în pijamale, urmează să vă cuibăriți sub o pătură călduroasă și să citiți povestea de seară. 

Abia aștepți să deschizi cartea pe care tocmai ai cumpărat-o. Personajele sunt căței, iar cățeii sunt preferații lui, nu? 

Te asiguri că lumina e cum trebuie, că geamul e închis și că paharul cu apă e la îndemână. Dar el, micuțul tău are alte planuri. El pune mâna pe aceeași carte pe care ai citit-o și aseară, și cu o seară înainte și tu pur și simplu te-ai săturat să citești aceeași carte, nu? Și te întrebi: De ce vor copiii să le citim aceeași carte din nou și din nou. Și din nou? Primul impuls este să-i spui nu. Te înțeleg, sunt și eu în situația asta de multe ori, dar uite care sunt beneficiile când recitești o carte de mai multe ori. 

Beneficiile recitirii aceleiași cărți

Copilul trebuie să înțeleagă, nu doar să audă

Înțelegerea a ceea ce îi citești este abilitatea de a înțelege toate componentele unei povești – acțiune, replici, dezvoltarea personajului, simbolism, morala sau mesajul întreg al poveștii. Înțelegerea este „esența” lecturii. De fiecare dată când copilul tău citește sau aude o poveste, învață mai multe despre povestea în sine. Fiecare trecere prin text sau prin ilustrații permite copilului să se adâncească în sensul poveștii, pregătindu-l pentru lecturi mai complexe.

Dezvoltarea vocabularului

Există studii care ne arată clar că un copil căruia i-a fost citită o poveste de mai multe ori învață cuvinte noi mai repede decât un copil căruia i-au fost citite mai multe povești o singură dată. 

Nivelul de informații la care este expus un copil atunci când i se citește este foarte mare, prin urmare are nevoie de mai mult timp și mai ales de repetiție. Nu este suficient să audă o singură dată un cuvânt nou ca să-l poată memora, înțelege și însuși. Abia după ce a fost expus de mai multe ori la acel nou cuvânt sau la acea nouă expresie, copilului îi este familiar și se simte suficient de confortabil să le și folosească. 

Limbajul

Limbajul nu înseamnă doar cuvinte, ci felul în care cuvintele se leagă unele de celelalte. Când îi este citită o poveste, copilul învață și fonetica, învață și tonalitate, învață și ritmul, înțelege și topica cuvintelor într-o propoziție sau a propozițiilor într-o frază. Dar, la fel ca în orice alt lucru, și pe acestea le deprinde tot prin repetiție. 

Nevoia de control și de familiaritate

Copiii se simt în siguranță când știu ce urmează. Studiile arată că predominant ei vor alege ceea ce le este familiar în detrimentul a ceea ce este nou. De exemplu, un toddler va fi atras de persoane de același sex, aceeași vârsta și aceeași etnie cu a persoanei cu care petrece cel mai mult timp. La fel și cu alesul cărților. Le place să citească aceeași carte pentru că ilustrațiile le sunt familiare, pentru că știu ce urmează pe următoarea pagină și pentru că asta le oferă un sentiment de încredere în sine. 

Este foarte probabil ca un copil să nu aibă chiar multe de spus în ceea ce i se întâmplă pe parcursul unei zile, e puțin probabil ca ora de trezire să fie aleasă de el sau drumul spre școală să fie ales de el, sau ce va primi la prânz la grădi de mâncare să nu fie alegerea lui. Dar putem să le satisfacem nevoia de control prin a le permite să își aleagă ce carte să citească seara. 

Cum să îți păstrezi entuziasmul când citești aceeași poveste pentru a 638-a oară

Deși am înțeles cât este de benefic recititul unei cărți, asta nu face ca la a 638-a citire să îți păstrezi același entuziasm ca la prima. Iată câteva sfaturi despre cum să încerci măcar: 

  • Încurajează-ți copilul să pună întrebări și răspunde-i cu multe detalii; 
  • Adresează-i tu întrebări deschise despre ce urmează să se întâmple în carte și dă-i timp și spațiu să răspundă cât de elaborat își dorește;
  • Folosește-te de ilustrații și, pe măsură ce acțiunea înaintează, formați împreună legăturile dintre cuvintele citite și imagini;
  • Schimbă tonalitatea vocii în funcție de sensul cuvintelor rostite, dar și de personajul care le rostește. Asta îl va ajuta mult pe cel mic să facă distincția între personaje și între intențiile lor și să înțeleagă povestea. Plus că e amuzant;
  • Exagerează cu gesturile și, când poți, folosește recuzită. Nu ezita să iei pătura de pe pat și să își faci o pelerină sau să îți folosești părul prins în coadă pentru a-ți improviza o mustață;
  • La fiecare citire încearcă să dezvolți un alt subiect. În seara asta, încearcă să vă concentrați pe ilustrații și mâine încearcă să vorbiți mai mult despre un anumit personaj și care îi sunt caracteristicile;
  • În fiecare poveste găsim și elemente din viața noastră de zi cu zi. Chiar dacă citești aceeași carte din nou, leagă-te de acele elemente și pornește discuții: Acest personaj este trist și îi este dor de prietenii lui. Îți amintești un moment în care și tu ai fost trist și ți-au lipsit prietenii? Sau: uite cum pregătește acest șoricel pastele. Tu știi cum le facem noi pe cele care îți plac ție? 
  • Când ați ajuns la momentul în care amândoi știți pe de rost cuvintele, încurajează-l să termine el propozițiile. 

Când copilul tău va simți că a învățat tot ce putea învăța din acea carte, îți va cere să treceți la următoarea. Doar ca peste două săptămâni să i se facă dor de ea și să o caute din nou. Este ok. Adu-ți aminte de beneficiile recitirii aceleiași cărți și păstrează-ți entuziasmul.

4.9 7 Voturi
Rating
Abonează-te
Vreau să primesc notificare
guest
1 Comment
Cel mai vechi
Cel mai nou Cel mai apreciat
Vezi toate comentariile
Dragomir Dragomir

Un articol util și binevenit, cu atât mai mult cu cât face parte din realitate. Mulțumim!