Cărți și băutură

Ioana Bostan

Fă întotdeauna treaz ce-ai spus când erai beat. Așa o să te înveți să-ți ții gura.” (Ernest Hemingway)

Să ne înțelegem din start. Ce treabă are băutura cu lectura? Aceasta nu este o întrebare.

Și ca să-mi țin gura doar când e nevoie, o să vă povestesc peste ce am dat eu într-una dintre călătoriile mele. Când e să plec în vacanță, și-mi aleg eu perioada, durata, locul și mai ales stilul de călătorie, îmi fac de cap. Tu cum călătorești? Îți place să vizitezi și să bifezi obiective istorice, îți place să umbli pe coclauri, prin natură, prin sate necunoscute sau pe străduțe din orășele cocoțate? Dai iama prin librăriile locale chiar dacă nu cunoști limba locurilor?

Îmi place să merg mult pe jos, să descopăr străduțe, să surprind lumina de apus cum pică prin colțuri mai puțin umblate, să gust din atmosfera locală. Și pentru că în Antwerp am ghidul personal care cunoaște multe cotloane, e și mai cool: guști, citești, povestești, faci poze. Mna, mai și bei. Dacă tot ajungi în Belgia, e musai să guști ciocolata și berea artizanală. După muzee, biblioteci, librării, of course.

Să nu las o impresie greșită, citesc și etichete, dar mai ales cărți.  Am vizitat muzeul Plantin-Moretus, tipografia celebră din locuința celor doi tipografi ai sec. VI, unde am văzut tiparnițele fabuloase și seturi întregi de fonturi vechi, printre care celebrul Garamont. Îmbătată de mirosul de cerneală și filele îngălbenite de sute de ani ale cărților vechi prețioase, m-a dus gândul la un pahar de bere de abație de culoarea chihlimbarului

Așa am dat noi peste vitrina unui magazin cu cărți și… sticle. De băutură. Books and Booze*, o librărie care n-are cum să te lase indiferent. Și cum la clubul nostru de carte, Reading is Cool – The Challenge, apar mereu pe copertă niște pahare cu vin asociate cu cărțile lunii, vă imaginați că mi-au filat lămpile. Uite niște povestitori mișto ca noi.

În magazinul Books and Booze, rafturile cu cărți și sticle sunt șic și inteligent aranjate. Ne-am învârtit și chicotit prin peisaj, și-am întrebat  proprietarul cum de i-a venit ideea cu asocierile geniale dintre carte și sticlele de băutură. Ne-a povestit că oamenii caută cadouri pentru cunoștințe, prieteni, și cum mulți nu se pricep, vin să ceară ajutor și el le oferă povești. O carte potrivită și oferită din suflet însoțită de o sticlă potrivită? Nu e rău deloc.

Face recomandări cu bun gust, cu asocieri cromatice, tematice și iți povestește despre o nouă apariție, atât cât să te invite la lectură. Romane, biografii, albume, non-fiction, etc. Omul face fashion. Asortează cămașa cărții cu fusta elegantă a sticlei. Culori, forme, potrivire de caracter și personaje. O întreagă strategie de îmbinat cadouri.

Adevărul e că întotdeauna mi-au plăcut darurile personalizate, să-i cumperi cuiva drag o carte pe care știi că ar aprecia-o, să-i scrii o felicitare de mână sau să-i desenezi un semn de carte, să meșterești ceva cu mâna ta, un buchet de flori, să printezi și să înrămezi o fotografie făcută de tine.

Nu bem noi pe cât arată fotografiile de cover de la provocările de carte de la book club. Dar un pahar de vin bun, rămâne o asociere rafinată cu o carte bună.

Așa că să-i dăm crezare lui papa Hemingway și să „Write drunk, edit sober”.

5 3 Voturi
Rating
Abonează-te
Vreau să primesc notificare
guest
0 Comments
Vezi toate comentariile